بني الاسلام على خمس ( اركان الاسلام الخمسة ) - محمود شلبي

 اركان الاسلام  الخمسة 





اضعط على الصورة للتكبير 
Click on photo to see it big 

الحديث الشريف :

متن الحديث :
عن أبي عبد الرحمن عبد الله بن عمر بن الخطاب رضي الله عنهما قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : 
( بني الإسلام على خمس : شهادة أن لا إله إلا الله ، وأن محمدا رسول الله ، وإقام الصلاة ، وإيتاء الزكاة ، وحج البيت ، وصوم رمضان ) 
رواه البخاري ومسلم .

Translations :

Translation (1) :
Ibn ‘Umar reported God's messenger as saying,

“Islam is based on five things:
the testimony that there is no god but God and that Muhammad is His servant and messenger, the observance of the prayer, the payment of zakat, the Pilgrimage, and the fast during Ramadan.” (Bukhari and Muslim.)

Reference : Mishkat Al- Masabih 4
In-book reference : Book 1 , Hadith 3

Translation (2) :
It is narrated on the authority of 'Abdullah son of 'Umar that :
The Messenger of Allah (SAW) said:
(The superstructure of) al-Islam is raised on five (pillars), testifying (the fact) that there is no God but ALLAH , that Muhammad is His bondsman and messenger, and the establishment of prayer, payment of Zakat, Pilgrimage to the House (Ka'ba) and the fast of Ramadan.


شرح  الحديث : 

الإسلام في حقيقته هو اتباع الرسل عليهم السلام فيما بعثهم الله به من الشرائع في كل زمان، فهم الطريق لمعرفة مراد الله من عباده ، فكان الإسلام لقوم موسى أن يتبعوا ما جاء به من التوراة ، وكان الإسلام لقوم عيسى اتباع ما أنزل عليه من الإنجيل ، وكان الإسلام لقوم إبراهيم اتباع ما جاء به من البينات والهدى ، حتى جاء خاتم الأنبياء محمد صلى الله عليه وسلم ، فأكمل الله به الدين ، ولم يرتض لأحد من البشر أن يتعبده بغير دين الإسلام الذي بَعث به رسوله ، يقول الله عزوجل : { ومن يبتغ غير الإسلام دينا فلن يقبل منه وهو في الآخرة من الخاسرين } ( آل عمران : 85 ) ، فجميع الخلق بعد محمد صلى الله عليه وسلم ملزمون باتباع هذا الدين ، الذي ارتضاه الله لعباده أجمعين .
ومن طبيعة هذا الدين - الذي ألزمنا الله باتباعه - أن يكون دينا عالميا ، صالحاً لكل زمان ومكان ، شمولياً في منهجه ، متيناً في قواعده ، راسخاً في مبادئه ؛ ومن هنا شبهه النبي صلى الله عليه وسلم في الحديث الذي بين أيدينا بالبناء القوي ، والصرح العظيم ، ثم بين في الحديث الأركان التي يقوم عليها صرح الإسلام .
الركن الاول  : 
وأول هذه الأركان وأعظمها : كلمة التوحيد بطرفيها: " لا إله إلا الله ، محمد رسول الله " ، فهي المفتاح الذي يدخل به العبد إلى رياض الدين ، ويكون به مستحقاً لجنات النعيم ، أما الطرف الأول منها " لا إله إلا الله " فمعناه أن تشهد بلسانك مقرا بجنانك بأنه لا يستحق أحد العبادة إلا الله تبارك وتعالى ، فلا نعبد إلا الله ، ولا نرجو غيره ، ولا نتوكل إلا عليه ، فإذا آمن العبد بهذه الكلمة ملتزمًا بما تقتضيه من العمل الصالح، ثبته الله وقت الموت، وسدد لسانه حتى تكون آخر ما يودع به الدنيا، و ( من كان آخر كلامه لا إله إلا الله وجبت له الجنة ) .
أما شهادة أن محمداً رسول الله ، فتعني أن تؤمن بأنه مبعوث رحمة للعالمين ، بشيراً ونذيراً إلى الخلق كافة ، كما يقول الله سبحانه : { قل يا أيها الناس إني رسول الله إليكم جميعا الذي له ملك السماوات والأرض لا إله إلا هو يحيي ويميت فآمنوا بالله ورسوله النبي الأمي الذي يؤمن بالله وكلماته واتبعوه لعلكم تهتدون } ( الأعراف : 58 ) ، ومن مقتضى هذه الشهادة أن تؤمن بأن شريعته ناسخة لما سبقها من الأديان ؛ ولذلك أقسم النبي صلى الله عليه وسلم فقال : ( والذي نفس محمد بيده ، لا يسمع بي أحد من هذه الأمة ، يهودي ولا نصراني ، ثم يموت ولم يؤمن بالذي أرسلت به ، إلا كان من أصحاب النار ) رواه مسلم ، ومن مقتضاها أن تؤمن وتعتقد أن كل من لم يصدّق بالنبي صلى الله عليه وسلم ولم يتّبع دينه ، فإنه خاسر في الدنيا والآخرة ، ولا يقبل الله منه صرفا ولا عدلا ، سواء أكان متبعا لديانة منسوخة أو محرفة أخرى ، أم كان غير متدين بدين ، فلا نجاة في الآخرة إلا بدين الإسلام ، واتباع خير الأنام عليه الصلاة والسلام .
ومن الملاحظ هنا أن النبي صلى الله عليه وسلم جعل الشهادتين ركنا واحد ؛ وفي ذلك إشارة منه إلى أن العبادة لا تتم إلا بأمرين ، هما : الإخلاص لله : وهو ما تضمنته شهادة أن لا إله إلا الله ، والمتابعة لرسول الله صلى الله عليه وسلم ، وهو مقتضى الشهادة بأنه رسول الله .
الركن الثاني : 
إقامة الصلاة المفروضة على العبد ، فالصلاة صلة بين العبد وربه ، ومناجاة لخالقه سبحانه ، وهي الزاد الروحي الذي يطفيء لظى النفوس المتعطشة إلى نور الله ، فتنير القلب ، وتشرح الصدر .
وللصلاة مكانة عظيمة في ديننا ؛ إذ هي الركن الثاني من أركان الإسلام ، وأول ما يحاسب عنه العبد يوم القيامة ، وقد فرضها الله على نبيه صلى الله عليه وسلم في أعلى مكان وصل إليه بشر ، وفي أشرف الليالي ، ففي ليلة الإسراء في السماء السابعة ، جاء الأمر الإلهي بوجوبها ، فكانت واجبة على المسلم في كل حالاته ، في السلم والحرب ، والصحة والمرض ، ولا تسقط عنه أبداً إلا بزوال العقل .
وكذلك فإنها العلامة الفارقة بين المسلم والكافر ، يدل على ذلك ما جاء في حديث جابر رضي الله عنه ، أن النبي صلى الله عليه وسلم قال : ( إن بين الرجل وبين الشرك والكفر ترك الصلاة ) رواه مسلم .

الركن الثالث : 
وثالث هذه الأركان : إيتاء الزكاة ، وهي عبادة مالية فرضها الله سبحانه وتعالى على عباده ، طهرة لنفوسهم من البخل ، ولصحائفهم من الخطايا ، كيف لا ؟ وقد قال الله سبحانه وتعالى في كتابه الكريم : { خذ من أموالهم صدقة تطهرهم وتزكيهم بها } ( التوبة : 103 ) ، كما أن فيها إحسانا إلى الخلق ، وتأليفا بين قلوبهم ، وسدا لحاجتهم ، وإعفافا للناس عن ذل السؤال .
وفي المقابل : إذا منع الناس زكاة أموالهم كان ذلك سببا لمحق البركة من الأرض ، مصداقاً لحديث بريدة رضي الله عنه : ( ما منع قوم الزكاة إلا حبس الله عنهم القطر ) رواه الحاكم و البيهقي ، وقد توعد الله سبحانه وتعالى مانعي الزكاة بالعذاب الشديد في الآخرة ، فقال تعالى : { ولا يحسبن الذين يبخلون بما آتاهم الله من فضله هو خيرا لهم بل هو شر لهم سيطوقون ما بخلوا به يوم القيامة } ( آل عمران : 180 ) ، وقد جاء في صحيح مسلم في شرح قوله تعالى : { والذين يكنزون الذهب والفضة ولا ينفقونها في سبيل الله فبشرهم بعذاب أليم } ( التوبة : 34 ) ، عن أبي هريرة رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال : ( ما من صاحب ذهب ولا فضة لا يؤدي منها حقها ، إلا إذا كان يوم القيامة ، صفحت له صفائح من نار، فأحمي عليها في نار جهنم فيكوى بها جنبه وجبينه وظهره ، كلما بردت أعيدت له ، في يوم كان مقداره خمسين ألف سنة ، حتى يقضى بين العباد ، فيرى سبيله إما إلى الجنة وإما إلى النار ) ، فكان عقابه من الله بماله الذي بخل به على العباد .

الركن الرابع : 
صيام رمضان ، وهو موسم عظيم ، يصقل فيه المسلم إيمانه ، ويجدد فيه عهده مع الله ، وهو زاد إيماني قوي يشحذ همته ليواصل السير في درب الطاعة بعد رمضان ، ولصيام رمضان فضائل عدّة ، فقد تكفل الله سبحانه وتعالى لمن صامه إيمانا واحتسابا بغفران ما مضى من ذنوبه ، ، وحسبُك من فضله أن أجر صائمه غير محسوب بعدد .

الركن الخامس : 
أما خامس هذه الأركان : فهو الحج إلى بيت الله الحرام ، ، وقد فرض في السنة التاسعة للهجرة ، يقول الله تعالى : { ولله على الناس حج البيت من استطاع إليه سبيلا } ( آل عمران : 97 ) ، وقد فرضه الله تعالى تزكية للنفوس ، وتربية لها على معاني العبودية والطاعة، فضلاً على أنه فرصة عظيمة لتكفير الذنوب ، فقد جاء في الحديث : ( من حج هذا البيت فلم يرفث ولم يفسق ، رجع كيوم ولدته أمه ) رواه البخاري ومسلم .

وعلى هذه الأركان الخمسة ، قام صرح الإسلام العظيم ، نسأل الله سبحانه أن يوفقنا لكل ما فيه رضاه ، وأن يصلح أحوالنا ، إنه ولي ذلك والقادر عليه .



The five pillars of Islam :


The five pillars of Islam are the basic tenets of faith that hold the entire foundation in place. Every follower is obliged to pursue these values and imbibe them. It teaches the way of life and makes it a part of the routine. These practices strengthen the core and unite people in the community. It is said that Muslims are commanded by Allah to chase these values in the form of duties without failing. These pillars are the fundamental Islamic beliefs that remind followers every day of the teachings of Allah and help them to put Him first in every aspect of their lives. It helps to establish a link between Muslims and the supreme power. They follow the example of the Prophet to structure their life, beliefs and devotion.

What are the five pillars of faith in Islam?
The five pillars of faith in order:

1) The first pillar of Islam : The profession of faith ( or declaration of faith )
, in Arabic it called (Al-Shahadah )
2) The Second pillar of Islam : Prayers ( or the daily prayers ), in Arabic it called ( Al- Salat )
3) The third pillar of Islam : Alms-giving , in Arabic it is called ( Al- Zakat)
4) ) The forth pillar of Islam : Fasting ( the fasting during the month of Ramadan) , in Arabic it is called (Al- Sawm )
5) The fifth pillar of Islam : Pilgrimage , in Arabic it is called ( Al-Hajj )

Five pillars of Islam: Meaning & Rewards
These five pillars of faith support the key beliefs of the religion and give the followers a sense of identity. They preach Muslims on how one must behave in everyday life. They also guide the believers to overcome challenges in life and forms the elements of Islam. Here’s what each of them entails and offers as reward.

Importance of pillars of Islam
The five pillars of Islam are important for Muslims as they set the way of life for the followers of Islam. The tenets of Islam promote brotherhood and sense of belongingness among the community. They help in solidifying faith and belief in the almighty Allah and the path shown by Him.

Let us discuss these five tenets of Islam in detail.

1. The professing of Faith (Al-Shahada)
The profession of faith (the shahada) is the most fundamental expression of Islamic beliefs.
It simply states that “There is no God but ALLAH (swt) and Muhammad is his messenger .”
Every Muslim is supposed to believe that there is only one God and His messenger was Prophet Muhammad. The Quran is the holy book of the religion, and every follower must recite its phrases with conviction.
It helps the soul to communicate with Allah and reminds people of the purpose of their lives. It invokes self-respect and makes people humble and modest. Among the five pillars of Islam, faith helps people to surrender themselves to Allah and makes them feel liberated.

2. Prayers ( or the daily prayers ), (Al-Salat )
It is the ritual of praying to Allah five times a day facing Mecca. A Muslim must perform the ritual after dark, noon, sunset, mid-afternoon and at dawn. It starts with reciting the opening chapter of the Quran. On Friday, men gather at the nearest mosque for the noon-time prayer. It is, however, not a compulsion for women.
Praying purifies the body and heart from the sins of the past. It brings positive energy and consistency to life. It also raises equality, brotherhood and humility among Muslims and offers peace to the soul.

3. Alms-giving or charity (Al-Zakat )
This pillar of Islam asks for charity in good faith for the less fortunate. Muslims, who are wealthy or financially stable, donate to community members and organisations for building mosques, schools, hospitals and other institutions that can help the needy in any way. It is a religious duty that brings Allah’s blessings upon people.
Charity helps one to become selfless for a minute and help them to understand the plight of others. It also helps the needy experience solidarity and restores everyone’s faith in humanity. It helps to increase the count of wealth and maintain a balance in society.

4. Fasting (Al-Sawm)
Ninth on the Islamic calendar, the month of Ramadan is the time when healthy and able Muslims must forgo drinks and food during the daylight. It symbolises restoration of gratitude for everything that God has given, including the holy book of the Quran. It helps the followers to share the thirst and hunger of the lesser fortunate and makes them realise their duty to help them.
Fasting helps to develop willpower and teaches the art of patience. It develops obedience for Allah and helps to control desires. It is an opportunity for believers to surrender themselves in the complete devotion of the almighty.

5. Pilgrimage (Al-Hajj)
If a Muslim has sound health and enough bank balance, Hajj is mandatory for that person. It is the pilgrimage to the sacred city of Mecca in Saudi Arabia. Pilgrims circle around Kaaba, a cubical structure in the centre of the Haram Mosque in the city. It is believed to be the house of Ibrahim, built for God. Hajj is carried out on the eighth and twelfth day of the last month in the Islamic calendar.
The pilgrimage is the symbol of unity and equality before Allah. It is also the proclamation of Allah. During the journey of Hajj, people overcome their class and race biases to worship Him. It requires controlling the temper and moving forward with devotion and love for Him.

These fundamental Islamic beliefs are aimed at all ages, genders, and strata of the society. The five pillars of Islam for kids are the same, but they can follow them with lenience. According to popular beliefs, it is not customary for children to pay for charity, but they can offer their services and perform Hajj with their parents. Children are taught from childhood to accept the teachings in their routine to become a better human being in future.